tirsdag 15. januar 2013

Eksklusivt møte med Sandnes Unge Høyres leder!


Det er tidlig mandag morgen, og vi har rigget oss til på et lite  rom på Vågen videregående skole. Rett ovenfor meg sitter en smilende og lattermild Martine Borthen. Ved siden av og gå på medier og kommunikasjon på Vågen VGS, har hun en litt spesiell jobb utenom. I en alder av 16 år har hun nå blitt lederen av Sandnes Unge høyre.



Når oppdaget du at du interesserte deg for politikken?

- Det var så tidlig som i 6. klasse det hele startet. Jeg hadde siden første klasse alltid vert god i matematikk. Da jeg startet i 6. klasse fikk jeg ikke den oppfølgingen jeg trengte og resultatene falt i grus. I overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen ble det ikke lettere. Heller ikke på ungdomsskolen fikk jeg den oppfølgingen jeg trengte, og det ble ikke tilrettelagt for mine behov. Da fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe. Jeg begynte å undersøke rundt de forskjellige ungdomspartiene for og finne et parti som sto for det jeg ville videreformidle. Unge høyre vil ha en skole som ser hver enkelt elev, og med tilpassede utfordringer for ulike mennesker. Nå var det ikke lenger noen tvil om hvilket parti jeg skulle velge. I april 2011 vervet jeg meg inn i Unge høyre, og jeg angrer ikke et sekund.

Hva var det store gjennombruddet? Fra og være et vanlig medlem til og bli en leder?

- Det hele kom egentlig veldig brått. Etter kort tid som medlem ble jeg kastet inn i rollen som nestleder for partiet. Jeg gikk i fra å ikke ha et ansvar i det hele til og få et utrolig stort ansvar. Kort tid etter dette er jeg nå blitt leder. Nå er jeg hele flokkens mor, og stortrives med det!
Har du noen tips til personer som ønsker og bli politisk aktive, men som ikke har tatt det første steget?
- Først og fremst mener jeg det er viktig og finne ut hva de forskjellige partiene står for og ikke minst hva du selv mener om ting. Deretter burde du gå på møter til de forskjellige partiene, eller til et parti om du allerede har bestemt deg. Der får du være til stede under politiske debatter, og du vil få se politikken i praksis.

Har du fått opplevd mye etter du ble medlem av Unge Høyre?

- Jeg  har fått opplevd en god del ja! Bl.a har jeg tatt del i Unge Høyres landsmøte, som var utrolig gøy. Ellers har jeg fått blitt kjent med mange nye mennesker. I og med at jeg er leder for partiet arrangerer jeg forskjellige sosiale sammenkomster sammen med de andre i styret.  

Er det noen spesielle personer som inspirerer deg og arbeidet du gjør?

- Den personen som inspirerer meg mest må være Høyres leder, Erna Solberg. Jeg beundrer virkelig det arbeidet hun gjør! Det er en annen person som også inspirerer meg og jobben jeg gjør, som er kjæresten min.  Han er organisasjonssekretær i Stavanger  Høyre og Rogaland Unge Høyre og gjør en strålende jobb. 


Martine Borthen i debatt.

Skrevet av: Marlen Johansen
Tilbake til Morgenherlig

3 kommentarer:

  1. Kjempe bra !!
    En flott avis

    SvarSlett
  2. Hej, allt bra med dig? Vilken fin blogg du har! Wow! :)

    Jag ville fråga dig om du skulle vilja ställa en fråga eller flera i min frågestund jag har just nu. Skulle göra mig jätte glad då :)
    http://emmaeriica.webblogg.se/2013/january/fragestund.html

    Jag ber hemskt mycket om ursäkt om du inte tycker om kommentarer som denna.
    (Jag menade dock verkligen att din blogg är fin!)

    Kram!
    Emma / emmaeriica.webblogg.se

    SvarSlett